dadsdada
Jak działają urzędy? Informacja dotycząca kontaktu z placówkami państwowymi.
17 marca 2020
dostawa wyroz
Zostań w domu! #zDostawąDoDomuSRC
23 marca 2020

Nowe ulgi w ZUS dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem

ULGI WYRO

Możliwość odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek oraz zawieszenie na 3 miesiące realizacji umów ratalnych to nowe ulgi dla przedsiębiorców przygotowane przez ZUS. Jak z nich skorzystać?

Jeżeli z powodu epidemii koronawirusa przedsiębiorca ma problemy, by zapłacić bieżące składki lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności, może skorzystać z uproszczonych form pomocy:

  •     odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
  •     zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.

Jeżeli przedsiębiorca chce skorzystać z ulgi, zobowiązany jest do wypełnienia i złożenia w ZUS specjalnego wniosku. Zostały przygotowane odrębne wnioski dla osób prowadzących pełną i niepełną księgowość.

Wypełniony wniosek można przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą.

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi pełną księgowość, do wniosku musi dołączyć sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) za 2018 lub 2019 r.

We wniosku należy wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności.

Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis. Trzeba więc złożyć dodatkowe dokumenty dotyczące pomocy publicznej.

Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy wniosek, umowa wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publicznej zostanie wysłana na wskazany adres e-mail lub pocztą.

Po otrzymaniu dokumentów  należy je podpisać w odpowiednich miejscach. Podpisane dokumenty trzeba przekazać ponownie do ZUS. Najlepiej  w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub pocztą.

Ważne!
Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty można wysłać do ZUS w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS (plik xls 64kb) i na tej podstawie ZUS udzieli ulgi. Jednak trzeba również wysłać do ZUS papierowe oryginały dokumentów najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego. Jeśli nie będą złożone w formie papierowej do ZUS, umowa nie zostanie zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.

Ważne!
Jeżeli z analizy dokumentów będzie wynikało, że w okresie ostatnich 3 lat wielkość otrzymanej pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro, ZUS nie udzieli ulgi.

Jeżeli w ciągu 3 miesięcy  sytuacja finansowa nie ulegnie poprawie, można wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.

Więcej informacji znajdą Państwo na infolinii ZUS.

 

 

 

Rozmiar czcionki
Kontrast

Strona wykorzystuje pliki cookies. Kontynuując przeglądanie witryny, zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zamknij