pr wsparcie
MŚP czyli kto? Status przedsiębiorstwa w świetle europejskiej definicji.
6 listopada 2017
grafika FB listopad zmniejszone 2
Fundusze Europejskie dla przedsiębiorczych
8 listopada 2017

Milenialsi w MŚP. Jacy są? Na co stawiają?

zmniejszone 2

Milenialsi to pokolenie, które w znacznym stopniu stawia na przedsiębiorczość. Liczą, że własny biznes zwiększy ich dochody i da niezależność. Ponad 1/3 do otwarcia działalności motywuje zdecydowana niechęć do pracy na etacie. Z opracowanego przez EFL badania „Milenialsi w MŚP. Pod lupą” wynika również, że niemal połowie „igreków” udało się połączyć biznes z pasją, jeden na trzech poprzedził wybór branży badaniem rynku i poszukiwaniami niszy, a dla co czwartego własny biznes to kontynuacja etatowej kariery. Co jeszcze wiemy o przedsiębiorczych milenialsach?

Coraz silniejszą reprezentację przedsiębiorców obierających sobie za cel zysk, rozwój i samorealizację stanowią osoby urodzone pomiędzy 1980 a 2000 rokiem. I to właśnie te nowe roczniki w dużym stopniu biorą dziś odpowiedzialność za decyzje odnośnie doboru współpracowników czy też zatrudnianie pracowników, kształtując tym samym wizerunek współczesnej przedsiębiorczości i panujących w niej reguł.

Po co „igrekowi” firma?

Milenialsi, jako główny powód, dla którego zdecydowali się na własny biznes, wymieniają kwestie finansowe i materialne. Niemal połowa przedstawicieli pokolenia Y (45 proc.) wskazuje na chęć podwyższania swoich dochodów. Warto jednak zwrócić uwagę na drugą najczęstszą odpowiedź, która potwierdza, jak ważna dla milenialsów jest niezależność.

– „Igreki” jak nic innego cenią sobie niezależność nawet w kontekście dużego wsparcia, jakie otrzymują od rodziców czy instytucji. Nigdy wcześniej przedsiębiorcy nie mogli liczyć na taką masę programów i organizacji wspierających przedsiębiorczość, jak np. Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości czy chociażby środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

Skąd pomysł na własny biznes?

Nie należy wyciągać pochopnie wniosku, że młodzi przedsiębiorcy to w większości indywidualiści i materialiści. To przede wszystkim ludzie poszukujący, otwarci, o wielu zainteresowaniach. U 45 proc. z nich pomysł na biznes wziął się właśnie z tych zainteresowań. Dopiero drugie wskazanie to analiza rynku i poszukiwanie niszy (37 proc.). Dla blisko jednej czwartej to kontynuacja poprzedniej ścieżki kariery, a co piąty „Y” prowadzi biznes rodzinny. Natomiast 25% milenialsów zdecydowało się na założenie własnych firm przez przypadek.

Jaka jest miara sukcesu milenialsa?

Miarą sukcesu są przede wszystkim kwestie dotyczące osiągania stabilności finansowej rozumianej jako pomnażanie osobistego majątku. Liczy się też work-life balance. 86 proc. za sukces uważa osiągnięcie równowagi miedzy życiem prywatnym a zawodowym, czym zasadniczo różni się od pokolenia X urodzonego w dwudziestoleciu wcześniejszym, które zwykle pracę stawia zawsze na pierwszym miejscu.

Kolektywiści czy niezależni indywidualiści?

Raport „Milenialsi w MŚP. Pod lupą” przedstawia klasyfikację przedsiębiorców opartą na skali wyznaczonej przez dwie osie takie jak indywidualizm i kolektywizm oraz wewnętrzna i zewnętrzna motywacja do działania. Najwięcej „igreków” (33 proc.) to indywidualiści, którymi kieruje motywacja wewnętrzna. Co piąty przedsiębiorca-milenials to indywidualista z zewnętrzną motywacją. Natomiast kolektywiści nie stanowią nawet 10 proc. badanych. Wśród respondentów zauważalna jest zdecydowanie bardziej indywidualistyczna niż kolektywistyczna orientacja na pracę, wyrażająca się m.in. w dążeniu do „bycia samemu sobie szefem” i do „bycia bardziej wpływowym”.

Źródło: egospodarka.pl

Rozmiar czcionki
Kontrast

Strona wykorzystuje pliki cookies. Kontynuując przeglądanie witryny, zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zamknij